Politiska funderingar

2010-09-16 @ 10:25:43

Det är val på söndag och snart kräks jag på alla facebooklänkar om hur illa det blir om det ena eller andra blocket vinner. en sån fjantig pajkastning. Jag vill veta vad de själva vill göra, inte vad de andra gör för fel.

Det finns en länk på FB nu som jag fått via flera vänner där en kvinna beskriver sin mammas liv. Och det låter ju förskräckligt om det är sant. Men en del av mig mår lite illa över att hon använder sin stackars sjuka mamma som reklam för de rödgröna.

Missförstå mig rätt (eller missförstå mig inte alls), jag tycker det är fruktansvärt att riktigt sjuka människor ska utförsäkras. Kan man inte arbeta så ska man inte heller tvingas att göra det. Men hur kan det gå till så att denna människa, som är som sjuk som dottern förklarar, inte kan få sjukersättning. Medan det finns människor, även i alliansens Sverige, som kan gå sjukskrivna år efter år utan större problem. Kan de prata bättre för sig? Jag kan förstå att man får kämpa för sin sjukersättning om man har en sjukdom som inte tydligt syns, men det har ju den här kvinnan. Och hon har papper på det. Nej jag förstår inte.

Jag tycker att man ska arbeta om man kan. Jag tycker att man ska tvingas ta ett s.k. skitjobb istället för att gå på a-kassa. Jag tycker att det är fel att man kan leva så bra på bidrag att det inte lönar sig att ta ett jobb. Men jag tycker också att man ska få bidrag om man inte kan få något jobb. Jag tycker att man ska få sjukersättning om man är så sjuk att man inte kan arbeta. Och jag tycker inte att man ska tvingas att söka arbete långt hemifrån. Men var hamnar jag då i denna hemska blockpolitik? i mitten, i en kompromiss mellan de rödgrönas bidragsSverige och alliansens kapitalistSverige. I slutändan handlar det kanske om vad som är minst hemskt?

Eller ska man helt strunta i blocken och rösta på det parti som ligger en själv närmast? Strunta i att en röst på det partiet ger en regering som man inte vill stödja. Eller kanske skulle man rösta blankt, för att visa att jag vill rösta, men det finns inget vettigt alternativ.

Och under resten av den här veckan bojkotta Facebook och alla smutskastningskampanjer som inte ger ett skit.

Kommentarer

Postat av: K

Well said, Madde...well said! Håller med dig på alla punkter.

Postat av: Jessica

Åter igen så tänker jag samma. Trots att jag idag gav in och uppdaterade min status idag, jag hade faktiskt tänkt att låta bli men men.


Låt mig veta vad du tycker:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback