Allt om min mamma

2010-11-14 @ 19:35:49

Oväntad rubrik såhär på fars dag kanske. Men det råkar också vara min mammas födelsedag. Mamma som jag snart har levt lika länge utan som med. Jag var 15 år när hon gick bort och nästa år fyller jag 30. det känns så konstigt. Och det känns så orättvist. så orättvist att mamma inte fick se mig växa upp. att jag inte fick känna henne som vuxen (alltså när jag själv är vuxen) och att mina barn inte får träffa och lära känna sin mormor. De hade älskat henne så mycket och hon hade avgudat dem. Flickorna har världens mest fantastiska farmor och farfar och morfar, och även bonusmor & farföräldrar, men det är ändå alltid någon som fattas.

"Var dag var fylld av äventyr, och lycka, obeskrivligt dyr, och intensiv.
Jag kunde aldrig tänka mig jag en dag skulle mista dig, du var ju mitt liv.

Åh mamma jag längtar. Jag längtar till dig.
Men du är så långt borta. Från hem och från mig."



Mamma, du fattas mig.

Kommentarer

Postat av: K

Åh Madde.

Postat av: J U L I E

Naaw så mysigt inlägg du gjort om din mamma :) Hoppas hon tar del av detta och ser hur mycket kärlek till henne du dedikerar :)



SV: Kul att du tyckte att tårtan min såg smarrig ut :) Jag gjorde ett eget recept faktiskt så jag vet inte riktigt vad jag skriva angående receptet haha, har inte ens skrivit ner det om jag ska vara ärlig fniss



Här är "receptet" i alla vad jag kan komma på nu i alla fall:



Tårtbotten

5 st ägg

2 dl socker

1 dl potatismjöl

1 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

(+ca 1 dl kakao ifall du vill ha en tårtbotten i chokladsmak)



Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker tills det blir vitt och poröst (luftigt). Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten, men rör så lite som möjligt. Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform med avtagbara kanter. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter. När tårtbottnen har svalnat, skär den i antal önskade lager. (Jag gjorde två tårtbottnar och totalt fick jag det till fyra lager dock nu i efterhand hade jag velat skärt upp i fler lager).



Hallonmousse:

4,5 dl grädde

ca 3-4 dl frysta hallon

2 msk vaniljsocker (alt. kärnor från vaniljstång)



Gör såhär:

Tina hallonen lite snabbt i mikron men se till att hälla bort saften från hallonen. Häll i hallonen i den ovispade grädden samt vaniljsockret/vaniljstången och vispa tills det blir en hård massa, som smör nästan dock inte riktigt så hårt. In med detta i kylen i ett par timmar.



Chokladmousse:

200 gram mörk blockchoklad

3 dl grädde



Gör såhär:

Värm upp grädden på plattan och bryt ner chokladen i mindre bitar. När chokladen smält ställer du in detta i kyl/frys så det kallnar helt. (viktigt att det är kallt!) När det kallnat tar du ut den och vispar den hårt.



Jag hade även med ca 250 gram mandelmassa i ett av lagren (chokladmousse lagret) och detta var väldigt uppskattat.



Topping:

3 dl grädde

1 dl socker

1 dl kakao



Gör såhär:

Vispa allt riktigt hårt och applicera utanpå tårtan och alla lager.



Hoppas den blir lika bra med dig som den blev med mig. Jag ska dock göra lite förbättringar till nästa gång tror jag :)



Detta måste vara den längsta blogginläggs kommentaren någonsin haha :p Lycka till!



Postat av: anna

usch den här texten berörde mig verkligen vännen. kan inte ens tänka mig hur det är att gå igenom en sådan sak. ens mamma ska ju liksom alltid vara där. vet inte vad jag skulle gjort utan min. väldigt fin text!



hoppas allt är bra annars! såg att Elin kan stå nu, vad kul! det går fort för de små krabaterna :)


Låt mig veta vad du tycker:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback